Aki figyelemmel kiseri eletemet, az tudja hogy szeptemberben volt egy kis balesetem, mikor laposra vertem a bal kezemen levo nagyujjamat, akkor volt egy kis felsz, hogy ez esetleg befolyasolja az utat, de az orvosok megnyugtattak, hogy 6 het alatt a tores begyogyul. Es igaz ugyan hogy meg mindig eleg erzekeny es nem 100%-os, egyenlore nem volt vele gondom.
Malta felulrol, felszallas kozben
Indulas elott meg gyorsan leleveleztem a kedvenc biztositommal, hogy az altalam vasarolt premium plus biztositas jo lesz-e buvarkodasra is, de mondtak hogy igen, ugyhogy semmi akadalya nem volt az indulasnak. Meg uj ruhakat is vettem (polo, aslogatya, zokni - igen, lusta voltam mosni) es semmi nem allt az utamba.
A vonat kedden delutan 6kor indult Londonba, elotte valo ejszaka meg dolgoztam, raadasul kedd delelott pakoltam ossze, illetve vartam az ugynoksegtol az embert aki a szokasos feleves ellenorzest vegezte: rendben van-e a lakas, kell-e valamit csinalni, stb. emiatt nem aludtam semmit. A repteren mar nem mertem aludni, mert kora reggeli volt az indulas es feltem hogy elalszom. Ennek megfeleloen mire megerkeztem Maltara, mar kb. 48 oraja talpon voltam, igy siman elmentem az oreg pacak mellett aki a nevemmel ellatott tablacskat szorongatta es egy masik, segitokesz soforrel kezdtem el beszelgetni, aki erdeklodott, hogy hova igyekszem, ki szervezte az utat, meg hasonlo, logikus kerdeseket, amire en nemcsak azert nem tudtam valaszolni, mert faradt voltam, hanem azert sem, mert foggalmam sem volt rola, ezt ugyanis elfelejtettem kiirni, ugyhogy se nev, se cim, se telefonszam nem volt nalam. Szerencsere a repter hamar kiurult, mindenki mast vittek a hotelbol kuldott kisbuszok igy vegul en is megtalaltam a nekem rendelt jarmuvet.
Hajogyar, Valletta: Irdatlan meretu teherhajok mindenfele
Bugibba tengerpart. Barhol lehet furdeni, nagyon keves privat partszakasz van
Eleg suru forgalom volt, koszonhetoen, hogy az uthalozat az csak egysavos, jo angol szokas szerint bal oldalas. Negyed ora alatt ott is voltunk, Bugibba (igy hivtak a varost), az apartman egy egeszen kellemes kis lakas volt furdoszobaval, amerikai konyhaval, kis erkellyel. Meg volt annyi erom hogy bejelentkezzek a buvarcentrumba, ahol orommel fogadtak, a kozeli boltban vettem nemi harapnivalot, aztan bezuhantam az agyba a jol megerdemelt alvasra.
En, merulesre beoltozve
Masnap reggel 8-kor elkezdodott az oktatas. Eloszor persze ala kellett irnom egy par nyilatkozatot, hogy barmi tortenik az az en hibam, stb., orvosi nyilatkozatot, hogy egeszseges vagyok es tisztaba vagyok a veszelyekkel, illetve a tanulmanyi elomenetelemet tartalmazo karton fejlecet. Aztan a delelottot a tanteremben toltottem, az elmeleti hatteret tanulva! Ez egyebkent mindennapos program volt, nem gondoltam volna, hogy napi ket orat fogok az iskolapadban eltolteni minden nap, de muszaj volt, mert az elmeleti resz 5 szakaszra van bontva, 4 szakasz vizsgaval es egy zarovizsgaval, amit 100%osan teljesitettem is. A nap masik feleben egy masik okatatoval pedig lementunk a tengerhez (mindennap mashova) es gyakorlati reszt csinaltuk. Ez negy merules volt, gyakorlati feladatokkal. Eloszor persze meg a parton atbeszeltuk hogy mi lesz, a viz alatt pedig eloszor az oktato mindig elmutogatta, hogy mit kell csinalni es aztan en is megcsinaltam. A viz alatt egyezmenyes jelrendszerrel komminkalunk, amit kulon meg kellett tanulni termeszetesen.
St.Pauls Bay, a hatterben a sziget, ahol St.Pal hajoterest szenvedett
Eloszor nem tudtam, hogy ez ilyen komoly lesz, vizsgakkal, tankonyvekkel, meg minden, de mondtak hogy ez amerikai rendszer, itt nem lehet megbukni, addig ismetelik az elmeletet es a gyakorlatot mig mindenki at nem megy. Nekem szerencsere nem volt gondom, mondtak, hogy jol gazdalkodom a levegovel es termeszetesen viselkedem a viz alatt. Abban is szerencsem volt hogy pont kifogtam egy olyan idoszakot amikor egyeduli kezdo voltam, igy az oktato egy az egyben tudott velem foglalkozni, ami biztos hogy sokat segitett.
A hotel kivulrol, az en szobam a masodik emeleten balra levo erkely volt
Vasarnap nincs merules, ugyhogy befizettem egy varosnezo turara, 15 euroert egesz nap hasznalhattam a varosnezo buszokat, amik korbe jartak a szigeten, sot meg egy masfel oras kikotoi hajout is benne volt Valettaban. Eloszor persze egy kis pick-up bus osszeszedte az embereket a kulonbozo hotelekebol es bevitt minkett Valettaba, ahonnan indult az elso busz. Rogton elmentem a legelso hajoval a kikotoi utra, ami nagyon klassz volt, korbejartuk az egesz kikotot, volt egy szakasz, ahol a tengerre is kimentunk, ami eleg hullamos volt, a hajo kb. masfel-ket metert emelkedett, ahogy ultel, fel-le, mint valami vidamparki jatekban.
Valletta, kozepen a St. Pal anglikan katedralis
En nagyon elveztem es ugy tunt, hogy a korulottem levo idos nemet turistakat sem viselte meg tulsagosan a dolog. Az idegenvezetes kisse lapos volt, a no eleg unott hangon (es vaskos akcentussal) meselte el a hely tortenetet, ami viszont erdekes volt. Ahoz kepest, hogy milyen kis sziget, meglepoen gazdag a tortenelme, koszonhetoen strategiai helyzetenek. Kevesse ismert teny, hogy a masodik vilaghaboru legtobbet bombazott helye, az ostrom ideje alatt, naponta ertek bombatamadasok. Erdekes, hogy annak ellenere, hogy a masodik vh a kedvenc temakorom, Maltarol es szereperol a haboruban viszonylag keveset tudok, ugyhogy el is hataroztam, hogy majd szetnezek a konyvtarba olvasnivalo utan.
Valletta, kikotoi tura: azert itt ellaknek :)
A hajokazas utan felszalltam a buszra es folytattam a varosnezest. A buszon is volt idegenvezetes, ami nemcsak az erdekessegeket mutatta be, hanem a koztes idoben Malta altalanos tortenelmerol is beszelt. Valletta utan a kovetkezo megallo, ahol leszalltam es hosszabban idoztem az Mdina volt, a regi fovaros. Amikor azt mondom regi, akkor ugy ie ertem: akkor vesztette el fovarosi statuszat mikor a lovagok a szigetre jottek a XVI. szazadban. Mivel haderejuk tobbsegeben tengeri volt, ezert a vizhez kozelebb kerestek maguknak helyet, alapitva meg aValletta ma is meglevo kikotoi reszet. Mdena megmaradt adminisztrativ kozpontnak.
Mdina, klasszikus latkep a belvarosban
A varos egy kiseb magaslaton fekszik, Malta legmagasabb pontjan, ahonnan gyakorlatilag a fel szigetet be lehet latni. Regi kozepkori var uralja a kozepet, szuk, alig meter szeles kis utcakkal. Ebedido is volt, ugyhogy kerestem egy ettermet es helyi eteleket rendeltem: eloetelenek bruschetta, ami gyakorlatilag helyi sutesu friss kenyer szeletek piritva, oliva olajjal megkenve, paradicsomos, oliva bogyos martassal megpakolva. Zsenialis volt, nagyon szepen osszeillet minden. Masodiknak bragioli-t ettem, ami vekony marhaszeletek felgongyolve, benne daralt husos, fuszeres toltelekkel, fott/sult krumplival es zoldseggekkel. Iszonyatos adag volt, nem is birtam megenni, raadasul annyira nem is jott be, a marhahuson kivul semmi mas fuszert nem ereztem.
Helyi etelek (sorban): bruschetta, bragioli, canolli
A sult zoldsegek viszont nagyon finomak voltak, erdekes, hogy nem is gondolna az ember, hogy mi mindent meg nem sutnek, amit mi nem is tudunk. Desszertnek canollit rendeltem, es ismeteleten nem csalodtam, az egy nagyon jol eltalat edesseg. Hozza egy pint helyi sort ittam, nagyon kellemes, enyhe vilagos sor volt.
St Pal katedralis, allitolag ezen a helyen teritette meg a romai kormanyzot kereszteny hitre, Mdina
Ebed utan felszalltam a kovetkezo buszra es folytattam a sziget tovabbi reszenek felfedezeset. Mashol mar nem szalltam le, ez volt az utolso busz es igy is este volt mire visszaertem a szallodahoz. Malta tobbi resze is erosen kozepkori jellegu, az utak eleg rossz allapotban vannak, tele katyukkal, a helyiek azt mondjak azert mert a forgalmat nem erre a volumenre terveztek annak idejen, ez regen mind csak foldut volt es ahogy korabban mondtam tobbnyire csak egy savosak. Eleg sok elhagyatott haz is volt, felkesz allapotban, vagy csak uresen alltak. A latvany nem kicsit emlekeztetett egy BAZ megyei ciganytelephez, mint egy XXI. szazadi vilaghoz. De erre is volt magyarazat, ugyanis a maltai rendszer olyan hogyha elkezdesz epiteni egy hazat, vagy veszel egyet, akkor van egy egyszeri ado amit ki kell fizetni, utana viszont semmi. Nincs olyan mint mondjuk angliaban a council tax amit minden ingatlan utan havonta fizetni kell, igy nyugodtan otthagyjak a hazakat mert nincs rajta kulon koltseg. Egyebkent is ugy vettem eszre hogy az arak olcsobbak mint angliaban, habar tobben mondtak, hogy a fizetesek is kisebbek. Tolem is kerdeztek hogy Budapest draga-e, mondtam, hogyha hazamegyek nekem anglia utan olcsonak tunik, de allitolag nem az :)
A szinte mindenutt megtalalhato romos hazak egyike
Miutan a vizsgamat sikeresen letettem es meg volt szabad idom, ezert elkezdtem folytatni tanulmanyaimat buvarkodasban. A jelenleg megszerzett engedelyel 18 meterig merulhetek minden nyilt vizen, a kovetkezo fokozat ennek a tovabbvitele, amikor a merulesi melyseget 30 meterre lehet kitolni. Ennek megfeleloen a ket merules a Deep Dive es a Wreck Dive lettek. Ezt mar egy uj instruktorral es 3 masik emberrel csinaltam, de ok csak merulni jottek, az egyik nagyon tapasztalt volt, tobb mint 500 merulessel es olyan felszerelessel, ami draga. Olyan draga, hogy ranezel es a legpontosabban ugy irhatod le, hogy ez a cucc draga. A kivitelezes minosege, a felszereles sokoldalusaga, stb. Nem beszelve arrol , hogy volt nala egy viz alatti kamera is ami also hangon 2000-3000 euro. Csinalt fenykepeket es a vegen elkerte az email cimunket hogy kuldjon kepeket, kivancsi leszek, mert kulonosen nem alltunk be viz alatti csoportkepre. Merules elotti este nekem meg at kellett olvasnom a tankony ide vago reszeit illetve a kitolteni a teszteket, amit az instruktor atnezett es velemenyezett (ismet tokeletes minden), merules elott pedig engem kulon eligazitott, mivel voltak gyakorlatok amiket el kellett vegeznunk, utana beoltoztunk es irany a melyseg. Az egyik ilyenfeladat az volt, hogy 20 meter utan a nyomas alatt belelegzett nitrogen narkozist okoz, reszegseghez hasonlo allapot lep fel (habar embere valogatja, van aki nem eszlel belole semmit), ami gyakorlatban vagy panikrohamot okoz, vagy tulzott magabiztossagot. Termeszetesen ezek szelsosegek, de mindekeppen veszelyesek, hiszen mondjuk 30 meter melyen valaki hirtelen bepanikol, kapkodja a levegot, es ugy altalaban csak ki akar jonni a vizbol, az ugyanolyan veszelyes mintha valaki legyozhetetlennek hiszi magat. Ezert volt mindenkinek "tarsa" a viz alatt es ezert kell figyelnunk egymasra, hogy baj eseten idoben kozbe tudjunk avatkozni. A vicz az hogy az ellenszer az hogy csak nehany metert feljebb kell menni es azonnal kitisztul az agyad.
Halpiaci seta eredmenye
Nekem mondta az instruktor, hogy mivel ez az elso mely merulesem, valoszinuleg annyira fokuszalt leszek, hogy ram nem lesz hatassal az egesz es nem fogok semmit erezni. A kis teszt egyebkent az volt, hogy a felszinen egy 6x6os negyzethaloban levo 25 szamot kellett megtalani, sorban rajukbokni egytol 25ig, mikozben minden szam utan az orrodat is meg kellett erinteni. Aztan ugyanezt a tesztet megcsinaljuk viz alatt is, 25 meter melyen amikor a nitrogen mar lelassitja a gondolkodasodat es reakciodat. A teszt arra jo hogy megmutatja az embereknek, hogy eszrevetlenul is mennyire lelassulnak. A normal eredmeny az hogy durvan ketszer annyi ido kell a viz alatt mint a felszinen. Nem akarom fenyezni magam, de az instruktornak gyakorlatilag leesett az ala mikor a felszini 46mpes eredmenyemet a viz alatt 51mp-re csinalatam. Magam is meg voltam elegedve (valami hasonlot vartam), mert egy masik ficko is megcsinalta es neki ki is jott az egy perc 25mp a viz alatti reszhez.
Blue Grotto, az utolso par napban itt merultunk. A roncs a foktol kicsit kiljebb, olyan 300 meterre talalhato
Aztan a felszinen kerdezte hogy milyen volt, szegeny elegge lekonyult mikor mondtam hogy semmi kulonos. Persze mondtam neki hogy nagyon elveztem de nem volt semmilyen kulonleges erzes, hogy elertuk a 30 metert. Mondta hogy igen, mert a legtobb valtozast az elso tiz meteren erzi az ember utanna mar nem tunik fel. Egyebkent persze csodalatos volt, hogy olyan melysegben mondjuk hatadra fordultal es felneztel a felszinre, hihietetlen messzinek tunt, mikozeb a kis halak suru rajokban usztak a felszinhez kozel es napfeny csillogot a pikkelyeiken. Nem erzel extra nyomast vagy ilyesmit, az egyetlen ami feltunik, hogy ahogy egyre melyebre mesz, ugy fogynak a szinek es kap minden egy kekes arnyalatot, illetve hogy minel nagyobb a nyomas annal tobb levegot hasznalsz el egy lelegzetvetellel, pl 30 meteren mar haromszor annyi levego kell (volumenben) mint a felszinen, mert a levego annyira ossze van nyoma. Ez gyakorlatban azt jelenti hogy minel melyebre mesz, annal kevesebb idot tudsz lent eltolteni. Persze egy-egy merulesre igy is kijott majdnem egy ora (54 es 52 perc volt). Az egyetlen problema, hogy nem akarsz kijonni. Leirhatatlan elmeny hogy mondjuk 10-15 meter melyen lazan elnyulva, sulytalanul lebegve hagyod hogy a tenger ringasson. Nincsenek zajok, minden nagyon bekes, csak a sajat legzesed es regulatorbol kiaramlo elhasznalt levego hangjat hallod. Aztan amikor kimaszol a tengerbol es a vizes ruha, a felszereles, az extra sulyok olomkent nehezednek rad, akkor vagyakozva gondolsz vissza a merulesre.
Um El Faroud roncs (owner: gonger, www.divingiscool.com)
Masodik merules az roncslatogatas volt, egy kb.10 eve mestersegesen elsulyesztett tartajhajot kerestunk fel, amit mar tegnap is lattam felulrol, mert a vizsgam olyan jol sikerult hogy jutalmul az oktato elvitt es megneztuk a helyet persze akkor meg csak tavolrol mert nem mehettunk 18 meternel melyebre, de most lementunk egesz kozel, a folyosokon uszkaltunk, a kabinok sotet uregkent tatogtak, nagyon felelmetes volt, szinte mint valami horror filmben, az ember varta, hogy mikor fog valami szornyeteg, halott tengeresz, stb elougrani. Rengeteg hal volt a roncs korul, amik a roncson megtelepedett novenyekkel (vagy egymassal) taplalkoztak. Volt egy nagy barracuda raj is (30-40, meteres nagysagu peldanyok) a kisebb halakra vadasztak. A vegen az oktato adott egy cimet egy jo buvarklubhoz itt Newcastleben, majd megnezem, mert ez a het olyan jo volt, hogy ezt feltetlenul szeretnem rendszeresen is csinalni. Meg is beszeltem a buvarcentrummal, hogy decemberben is megyek vissza egy hetre.
Hazauton szinte vegig ilyen felhotakaro felett repultunk.
Update#1:
Osszeirtam, hogy az egesz ut mennyibe kerult, mert csodalkoztam hogy az egeszet kifizettem az oktoberi fizetesembol, anelkul hogy a kulon sporolnom kellett volna ra. Harom reszre bontottam a koltsegeket:
1, Malta: minden, amit a szigeten fizettem: a tanfolyam, szallas, osszes kaja, ajandekok, varosnezes, stb: 776.07 font
2, Utazas: minden, amit utazasra koltottem: repjegy, vonatjegy London es Newcastle kozott, repteri busz: 214.47 font
3, Egyeb koltseg: londoni szallas egy ejszakara, londoni kaja, repteri nass (amikor unalombol eszel), utasbiztositas: 139.08 font
Osszes koltseg: 1129.62 font, mai MNB kozeparfolyamon szamolva kicsit tobb mint 400 ezer forint. Kevesebbnek tunik mikor aprankent koltod el :)