2007. augusztus 13., hétfő

Durham

YESSS! Vegre eljutottam Durham (ejtsd: Pjs, bar ez csak annak volt vicces, aki olvasta Stephen Leacock - A Kék Edward c. fergeteges konyvet, valojaban dörömnek ejtik)-be! Egy 40ezres kisvaros ezereves katedralissal, kastellyal, zugokkal teli vizi csatornakkal, erdei kirandulo utakkal es 7 hiddal a varoskozpontba.

Szokas szerint csak szombat delutan dontottem el, hogy holnap hova megyek. Durhamre azert esett a valasztasom, mert amiota itt vagyok szeretnek oda elmenni, de eddig mindig kozbejott valami, valamint a fenykepezogepem inkabb kulso kepek keszitesere alkalmas, ezert a katedralis es a kastely belsejenek fotozasa miatt megvartam, mig az uj gepem megerkezik, ami a heten meg is tortent (marugyertem anno, mikor Durhambe voltam, nem most 3 hettel kesobb, mikor vegre befejezem az irast!). Ugyhogy lecsereltem a regi Fuji Finepix A350-est egy Panasonic DMC-FZ7-re amit mar regen kineztem magamnak es a eBay-en megvettem £169,99-ert, amiben a 2 gigas SD kartya is benne foglaltatott bonusznak. Pechemre a kastely zarva volt egy eskuvo miatt, a katedralis belsejeben pedig nem lehett fotozni, de errol majd kesobb! :)

Vasrnap reggel nem siettem tulsagosan, mivel eleg surun indulnak a vonatok, igy lementem 9-re a Centralra, megvettem a jegyet es a 9:16-os Virgin Expressel elindultam. Szinte helyet se tudsz foglalni, a vonat maris megerkezik, az utazas 6 percet vesz igenybe, eppen csak vegeztem a szokasos BLT szendvicsemmel (BLT - sult szalonnas, paradicsomos, salatas, majonezes szendvics a Bacon, Lettuce es Tomato szavakbol), amit egyebkent Florence A. Cowles: Hetszaz szendvics c. 1929-es konyve emlit eloszor siman szalonnas szendvicsnek nevezve. Az ido kellemesnek igerkezett, a szokasos napos-felhos-kicsitesos-majd ujra napos angol nyar.

Durham dimbes-dombos videken fekszik, az allomas is egy ilyen dombon van, rogton lelepve a vonatrol eled tarul egy gyonyoru panorama a kornyekrol, kozepen a kozponti dombbal, rajta a kastely es a katedralis.
Valahogy igy, bar ez csak a katedralis, a var mogotte van, takarasban

A terulet mar ie. 2000-ben lakott volt, a varos alapitasa isz. 995-re esik, amikor is egy csapat Lindisfarne-i szerzetes Szent Cuthbert testenek keresett vegso nyughelyet, amit itt talaltak meg. A legenda szerint egy tehenet kereseo fejono vezette oket, majd amikor megtalaltak a tehenet a dombteton, akkor elhataroztak, hogy itt lesz a sir. Mint mondjak elkeg bargyu sztori, sokkal hihetobb, hogy a hely kivaloan vedheto strategiai pozicioban van, a Wear es Browney folyok altal hatarolva es abban az idoben erre sokat adtak...

A katedralist 1093-ban kezdtek el epiteni es a mai napig itt talalhatok Szent Cuthbert maradvanyai. A katedralissal szemben helyezkedik el a kastely, amit 1071-ben epitettek miutan Hodito Vilmos visszatert a skotok elleni hadjaratabol. Hires meg az 1832-ben alapitott egyeteme, valamint egy borton a XIX. szazad elejereol (ma is uzemel).

Maga a varos dimbes-dombos videken fekszik, ket folyo kanyarog keresztul-kasul a kornyeken (Wear es Browney) felszigeteket hozva letre. Az egyik ilyen, folyokanyarulat altal letrehozott, felszigeten van a kastely es a katedralis, ahova megerkezesemkor rogton felmentem. Az utcak kicsik, szukek es kanyargosak, termeszetesen abban az ertelemben, hogy az egesz nagyon hangulatos! A hazak regiek, a fagerendas motivum itt is megtalalhato, akarcsak Yorkban:
Szokasos kozepkori haz a XVI. szazad kornyekerol...

Fent van egy zold fuves ter, baloldalt a katedralis, jobbra a kastely talalhato. Sajnos a kastelyba nem lehetett bemenni, mert valami gazdag emberke kiberelte az egeszet egy eskuvore. Cserebe viszont lattam a menyasszonyt, amint bevonult az apjaval az esemenyre (ha az az idos ficko az apja volt, ha a volegeny, akkor minden elismeresem az oregnek, mert a menyasszony igen szemrevalo termetes volt!). Nem lovaskocson, hanem egy motoros triciklin, es elobb a sofor ment nehany kort a teren, hogy az aksit feltoltse a pedalozasaval. Eleg bena volt, ahogy a csavo frakkban tekerte a bringat, de lehet, hogy lovakat nem engednek fel (a kastely es a katedralis UNESCO vedelem alatt all). Kicsit leultem pihenni es meginni a Greggs-es cappuccinomat, kozben nezelodtem a teren. Eleg nagy volt a nyuzsi, foleg japan turistak voltak sokan. Keszitettem nehany kepet, aztan bementem a katedralisba.
A katedralis kivulrol, furcsa szogben fotozva...

Bent kiderult, hogy nincs penztar, csak be kene dobni £4 egy perselybe. Termeszetesen nem volt nalam apro, ugyhogy odamentem egy templomszolgahoz (mindegyik diszes ruhaba volt oltozve) es megkertem, hogy valtsa fol a tizesemet aprora. Mikozben a valtopenzt keresgelte, beszelgettunk egy kicsit, hogy milyen szep az epulet belulrol is, majd miutan nem talalt csak 8 fontot, mondtam neki, hogy adjon vissza 5-ot, mert veszek egy kis ismerteto prospektust (nehany embernek prosi!) is es majd ha sikerul felvaltania, akkor dobja be helyettem a kasszaba az otost. Mondta, hogy ha ez nekem igy jo, akkor megteszi, megigeri. Mondtam megbizom benne, majd kerdeztem, hogy kehet e fotozni. Termeszetesen nem (akkor meg nem tudtam, hogy a kastelyt se latom belulrol) es mikor kerdeztem, hogy miert nem, akkor elmondta, hogy bizonyos emeberek kihasznaltak ezt a lehetoseget es kepeket keszitettek mas emberekrol, elsosorban gyerekekrol es ebbol sok kellemetlenseguk szarmazott, ezert kint nem tudjak megakadalyozni, de itt belul nem lehet fotozni. Szoval nehany beteg allat miatt nem tudok fenykepezni, szuper! Egy masik kis kapolna reszben lelkesen fotozo japan turistakhoz jott oda pont ez a kis oreg es megkerte, hogy torolje le a kepeket (es meg is nezte, hogy letorli oket), majd megkerdeztem immar jo ismeroskent, hogy van e valamilyen kiadvanyuk, amiben vannak a templom belsejerol keszitett kepek. Mondta, hogy vannak, a penztarnal lehet oket megvasarolni, de az majd csak delutan nyit, most eppen szunetuk van. Nyilvan atsuhant az arcomon egy kis csalodottsag, mire mondta, hogy varjam meg mig mindenki kimegy es gyorsan fenykepezzek nehanyat. A sarokban van egy ember, vele ne torodjek, o csak vazlatokat keszit maganak a templomrol. Mondtam, hogy koszonom a bizalmat, de ha egyszer nem lehet, akkor en nem fogom megszegni a tilalmat, mire mondta, hogy orul, hogy ilyen emberek is vannak a vilagban, mint en. Jolesett es nem akartam lehangolni, hogy tudok pokroc is lenni, meg csak nem is kell magam nagyon farasztani! :)

Valami enekkari korusproba volt, ezert nem lehetett az oltarhoz kozelebb menni, ugyhogy kimentem egy oldalajton a belso kertekhez es a varfalon belul korbeneztem, van itt egy altalanos iskola, az egyetem nehany epulete is itt szekel (marmint a var regi epuleteibe tartanak nehany kurzust).
Belso kertek is nagyon szepek voltak es mindenutt az a szep zold gyep! :)

Miutan bent mindent korbejartam, gondoltam ideje megnezni a kastelyt is. Kivulrol jol nezett ki es mar alig vartam, hogy belulrol is megnezhessem, de sajnos az ajton egy felirat fogadott, hogy eskuvo miatt zarva a kozonsegg elott, elnezest a kellemetlensegert. Kedves gesztus, de sokra nem megyek vele! Mindegy az allomason vettem egy madartavlatbol keszult, rajzolt terkepet es azon eleg sok nevezetesseg volt meg feltuntetve, ugyhogy nyakamba vettem a varost.
A kastely hatulrol es csak kivulrol egy masik dombrol fotozva

A folyo partjan futo kis erdei setanyon korbesetalltam a felszigetet, kozben megneztem az utba eso muzeumokat, temetoket. Hihetetlen, hogy minden szepen rendbe van tartva, nem olyan csupa szemet a kirandulo osveny mint Magyarorszagon. Igaz itt eleg borsos a buntetes: ha veletlenul elejtesz valamit, az csak £20, ha szandekosan dobod el, akkor £60! Mint emlitettem 7 kis hid koti ossze a felszigetet(!) a szarazfolddel, bar ezek a hidak csak gyaloghidak, a nagyforgalmu ut elkeruli a varos kozepet. Nem egysegesek, van koztuk regi es van egeszen modern is. Viszont szepen illeszkednek a tajba es valahogy mindegyik pont ott van ahol lennie kell.
Na korulbelul ez az idill fogad mindenutt...

Kezdtem megehezni, reg volt mar a reggel, ezert keresni kezdtem egy ettermet, bar az itt nem nagyon van. Sokkal inkabb a kocsmak (pubok), ahol mindig lehet kapni meleg etelt, bar a valasztek nem tul nagy. De mar Middlesbrough-ban kineztem egy ausztral ettermet, amit itt is lattam, ugyhogy gyorsan eldontottem, hogy ide beterek! Az etterem neve Walkabout (http://www.walkabout.eu.com/index.html) es ausztral, del-afrikai kulonlegessegeket is lehet kapni. En csak egy sima Awesome Aussie Steak Mixed Grill talat rendeltem amin volt egy 8 uncias (kb. 250 gramm) marha steak, grillezett csirkemell, kokuszos sult rakfalatok, grillezett ausztral paradicsom, tukortojas, sultkrumpli es BBQ szosz. Desszertnek egy Summer Fruits Waffle-t, ami ket goffri lap kozott vanilia fagyi, erdei gyumolcs szosszal es darabokkal, valamint tejszinhab a tetejen. Melle ittam egy Corona-t es fizettem £16,85, borravalo nelkul, mivel az itt nem szokas (vagy benne van mar az arban, ki tudja). Igazi kiszolgallas nincs is, bemesz, kinezel magadnak egy asztalt, lepakolsz, aztan odamesz a pulthoz, bemondod a rendelest es az asztalszamot, majd fizetsz. Az etelt pedig kihozzak, ha kesz es eves kozben odajon a pincer megkerdezni, hogy minden rendben van e kersz e meg valamit. Ha vegeztel, akkor egyszeruen kisetalsz. Kozben a projektoros kivetitot megneztem egy MU mecs elso felidejet.
Balra a grilltal, jobbra az edesseg lathato

Meg maszkaltam egy sort a varosban aztan hazaindultam azzal az elhatarozassal, hogy ide meg visszaterek, hogy megnezzem a kastelyt belulrol!