2007. szeptember 9., vasárnap

Whitley Bay

Datum: 2007. szeptember 9., vasarnap

Szokasos kirandulasom ezuttal Whitley Bay-re vezetett, bar bent mondtak, hogy ott nincs semmi, az elmult 8-10 evben nagyon leharcolta magat a telepules (vagy inkabb varosresz, hiszen ez is Newcastle). Mindegy, azert elmentem, a GoogleEarth-on eleg jonak nezett ki.

Eddienek es Robnak volt igaza, eleg lepukkantnak tunt, gyakorlatilag csak a tengerpart volt erdekes, igaz beljebb nem nagyon mentem, eleg volt a parton is vegigsetallni.

Az egyetlen erdekesseg a vilagitotorony volt, bar odafele at kellett vagnom egy golfpalyan, lattam eredetiben meghagyott, elkeritett lapot, ahol a madarak haboritatlanul elvezhetik a termeszetes kornyezetuket.

Pedig WhitleyBay tortenet meglehetosen koranra nyulik vissza, eloszor 1100-ban emlitik es a tortenelem folyaman szaomos neven ismertek: Witelei, Wyteley, Hwyteleg, Witelithe, Wheteley, Wytheleye, Whitlaw, Whitlathe and Whitlag. Jelentos meszko es szenbanyaszat folyt, illetve kikotokent funkcional.

Latnivalo a Spanyol varos nevu szorakoztato kozpont (maradvanya), amit 1910-ben nyitottak meg es a kilencvenes evekben dozeroltak el. Mara csak a dom maradt meg, az is romosan. Errol enekel a Dire Straits egyuttes a Tunnel of Love c. szamukban (hogy miket nem tudok! :o)
Ami megmaradt a Spanyol Varosbol

Masik erdekesseg a St.Mary's Lighthouse, ahogy mar korabban is irtam. A vilagitotorony 1984 ota nem funkcional, muzeumnak es kavezonak ad helyt es mellette van egy 1898-ban kobol es teglabol epult kis haziko, a torony orenek.
St.Mary's Lighthouse es mellette a kis haziko

Hires vagy inkabb hirhedt az ejszakai eletrol, anglia szerte ismert a BankHoliday napokon tartott Bikak es Tyukok (Slag & Hen Party) bulikrol. A helyiek szerint ez a tulzott nepszeruseg inkabb art, mint hasznal.
Ejszakai elet delutan

A varos hires emberei Gladstone Adams (1880-1966), aki az ablaktorlot talalta fel 1911-ben, itt tanult Rowan Atkinson es itt toltotte gyerekkorat Mark Knopfler, akinek, mint tudjuk, magyar volt az apja.

Visszaterve a kirandulasra, sokmindent nem tudok rola meselni, kimentem metroval, a parton vegigsetalltam a vilagitotoronyig, szunyaltam egyet egy padon, vartam az apalyra, hogy atmehessek a szigetre, majd hazajottem. De lassuk ezt kepekben es kicsit bovebb lere eresztve:

A metrofelujtitas miatt ismet jelentos varakozassal, de vegul kiertem WhitleyBayre, aminek hangulatos metroallomasa nem nagyon hasonlit a magyarorszagi allaomasokra. Lenyeges kulombseg persze, hogy ez a fold felett van, nem pedig alatta.
Metroallomas toronyoraval

Kenyelmesen lesetalltam a partra, ami a varos szintje alatt van, mert Newcastlenel vegig sziklas a tengerpart, emiatt szep latvany, ahogy az ember meglatja a tengert a hazak kozott.
Tenger az utcakepben

Leerve a partra meglattam a vilagitotornyot a szigeten eleg messze tolem, gondoltam is hogy jo kis seta lesz oda eljutni! Az ido kicsit szeles volt (tulsagosan nem meglepo, itt mindig fuj a szel) de egyebkent csendes, a tenger is nyugodt volt.
A kep jobb szelen levo kis folt a torony, odaig gyalogoltam

Maga a vilagitotorony egy kis szigeten van, ami csak apalykor megkozelitheto, ilyenkor ugyanis jarhatova valik a szarazfolddel osszekoto ut. Erdekes volt latni, ahogy a tenger folyamatosan huzodik vissza, szinte szemmel kovethetoen, es ugy lesz az utbol egyre tobb szabad.
Igy nez ki mikor meg sziget

Es igy lesz a szigetbol felsziget, balrol jobbra haladva

Es persze voltak madark is, tobbnyire siralyok, az emberek meg a parton, ahogy a tenger huzodott vissza, mindenfele allatkakat keresgeltek a tocsogokban (es tobbnyire talaltak is), de hogy aztan mit fognak veluk csinalni, azt nem tudom, mert fogtak egy rakot, amiert szerintem nem erdekes vacakolni, haszonallatnak megtartani is maceras, ugyhogy inkabb csak abban latom ertelmet a dolognak, hogy a csalad egyutt csinalt valamit es jolereztek magukat.
Csaladi kurkaszas a tengerparton

Volt ket buvar is akik a hideggel dacolva (en csak a kezemet logattam be a vizbe, de dermszto elmeny volt!) buvarkodtak egyett a sziget korul.
Buvarkodas thermo cuccban