2007. szeptember 16., vasárnap

QE2

Kicsit el vagyok maradva a postokkal, igyekszem begyorsitani es ha nem is a megtortenesuk sorrendjebe (huh, kezdek magyartalankodni! :o), de felrakom oket az elejen a pontos datum megjelolesevel!

Tehat 2007. szeptember 16.-a van, tegnap voltam Tony kollegammal es a csaladjaval egy egynapos kirandulason a Hadrianus fal tobb pontjan (nyilvan nem jartuk be az egeszet, valami 120 km-en keresztul huzodik a fal), de kocsival tobb, mint 50 merfoldet tavolodtunk el Newcastletol, de ezt majd egy masik post kereteben!

Faraszto szombat volt, igy nem terveztem semmi kulonoset vasrnap, azon kivul, hogy delutan lemegyek a partra (South Shields, ugye emlekszik meg mindenki) es megnezem a QE2 erkezeset.
QE2 felirat a parton, mindenki varja a hajot!

QE2, vagyis a RMS Queen Elizabeth 2 (az RMS a Royal Mail Ship roviditese, es azt jelenti, hogy a hajo a Royal Mail tengeri szallitoja, hasznalhatja a zaszlojat, 1840 ota van hatalyban, ismeros lehet meg a RMS Titanic nev is...), a Cunard Line hajozasi vallalat zaszloshajoja 1969-tol egeszen 2004-ig, amikor is a Queen Mary 2 felvaltotta. A hajo nyugdijba vonul 2008-ban, negyven evnyi szolgallat utan, es ennek alkalmabol korbehajozza egesz Nagy Britanniat es mindig mas varosban kot ki, hogy aztan Dubai-ban szalloda-hajo legyen. Leg, hogy most eloszor kot ki itt Newcastlebe (es utoljara). A postai szallitast komolyan veszik, egy 1860-as szerzodes szerint minden egyes percnyi (!) keses 1 font 1 shilling es 5 penny birsagot jelent a hajozasi vallalatnak! Meg egy kis kitero a Titanic-hoz: legeloszor helyszinre erkezo hajo a RMS Carpathia volt es 705 embert sikerult megmentenie. A hajot a Swan Hunter & Wigham Richardson hajoepito vallalat epitette itt Newcastleben es bocsatotta vizre 1902 augusztus 6.-an.
A Queen Elizabeth 2 behajozik a kikotobe

A hajot 1967 szeptember 20-an bocsatottak vizre Clydebank-ban, Skociaban. Brutto tonnatartalom 7032700 koblab (had ne kelljen atszamitanom SI-be), teljes hossza 293,5 meter, szelessege 32,03 meter es a teljes magassaga 52,2 meter, a hajo oldala 9,87 meterrel magasodik a tenger fole, ezutan jonnek csak a felso felepitmenyek! Csucssebessege 34 csomo elore, 20 csomo hatra es kozel 1800 embert tud szallitani. Erdekesseg, hogy II. Erzsebet kiralyno avatta fel, es azert hogy ne keverjek a kiralynovel lett QE2 es nem QE II., emiatt a neve is Queen Elizabeth Two es nem The Second, mint a kiralynoe.

Elete soran a kovetkezo esemenyekben volt resze:
- sebessegrekord 1970-ben: 3 nap 20 ora es 42 perc alatt tette meg a Southampton es New York kozotti tavot
- 1971-ben 500 serultet vesz fel az ego francia Antilles hajorol
- 1972 majus 17-en bombariado volt a hajon mikozben a tengeren volt. Ejtoernyovel dobtak le a bombakereso osztagot a hajo melle a tengerbe helikopterrol (nem talaltak semmit)
- 1982-ben reszt vallalt a Falklandi haboruban (mint altalaban a tengerhajozasi vallalatok itt Nagy Britanniaban) es jelentos atalkitason esett at: a gyonyoru belso diszburkolatot lefedtek 2000 frunerlemezzel, uzemanyagcsoveket telepitettek a fedelzetrol a gephazba, hogy a tengeren is lehessen utantolteni, felszereltek 3 helikopterleszallo platformot, es atalakitottak a halofulkeket, hogy elszalasolhassak a 5th Infantry Brigade 3000 emberet
- 2004 november 5.-en atvette a leghosszabb szolgallati ideju hajo cimet a vallalat RMS Aquitania hajojatol
- 2007 februar 20.-an Sydney-ben osszetalalkozott a mult es a jovo, mikor a QE2 kikotott a RMS Queen Mary 2 mellett. Erdekes, hogy ez legutobb 1941-ben volt, mikor a ket "anya" hajo a Queen Elizabeth es a Queen Mary csapatokat szallitott Ausztraliba!

Vegul osszegzeskeppen a hajo aktiv elete soran (2007 szeptember) megtett 5,6 millio tengeri merfoldet, reszt vett 25 foldkoruli es 801 transatlantic uton, utaztatott 2,5 millio embert.

A rovid TIT eloadas utan terjunk vissza a nagy naphoz! Szeptemberben metro feujitasok vannak Haymarket es Monument allomasok kozott, ezert minden vasarnap delelott szunetel a metroforgalom es utana is csak ritkan kozlekednek. Mondjuk erre kulonosebben nem keszultem fel, igy egy kicsit meglepett, hogy majd egy orat kellett varakoznom a peronon a metro erkezesere (voltak metrok, de nekem olyan kellet, ami South Shieldsre megy, az meg nem jott). Ezert varakozas kozben felmentem az allomasra (mert a Centralon voltam, nem a Monumentnel) es vettem a National Geographic-ot. Annak idejen jarattam es nem tetszett ket okbol: egy, a cikkek gyengeelmeju amerikaiaknak lettek megfogalmazva, kb. a Reader's Digest szinvonalan es ketto, rengeteg hirdetes van benne. Az angol verzio annyiban mas, hogy eleg keves hirdetes van benne, de a cikkek szinvonala maradt ugyanaz. A varakozas ideje alatt nagyjabol ki is olvastam, volt benne egy erdekes cikk a Vezuvrol meg egy fejtegetes az europa mocsaraiban talalt mumifikalodott holtestek eredeterol. A tobbi kulonosebben nem fogott meg. Ja, meg volt egy cikk a barlangokban elo szem es bor (kitin) nelkuli allatokrol, az is eleg jo volt. De nem fogok elofizetni, bar jol hangzik, hogy evi 19 fontert tagja lehetek a National Geographic Society-nek.

A kikotoben kis hajok vartak a nagyot

Szoval varakoztam, majd a tomeggel egyutt kimentem South Shiledsre. A program szerint a happening 16:30-kor kezdodott volna, en olyan negyed hatra ertem ki es meg nyoma nem volt a hajonak, illetve latni lehetett, hogy kint korozget (lassan) a nyilt tengeren. Mint kiderult arra vart, hogy a menetrend szerinti DFDS Seeways kompja ehagyja a csatornat es igy bejohessen. A DFDS 17:30-kor indul, igy volt szerencsem azt a hajot is megcsodalni. Szerintem a DFDS nagyobb volt, viszont a QE2 sokkal karcsubb es szebb hajo, mint a kocka komp.

DFDS Seeways Princess of Norway komphajo kifele igyekszik a kikotobol


Az ido eleg szeles es huvos volt, az eso neha szemerkelt, de mire a QE2 behajozott ragyogott a nap, mintha csak igy rendeltek volna.
Az ido szep volt (marugyertem a szokott felhos, szep ido)

Mig varakoztam ettem egy cheesburgert (ami itt eleg szereny: a zsomlebe kapsz egy szelet hust meg sajtot es jonapot, nyoma nincs a megszokott gazdag feltettel adott magyarorszagi csalamades, uborkas, hagymas, salatas hambinak) es egy kis sultkrumplit, amit sikerult meg a hajo erkezese elott megennem.

Felvezeteskeppen egy tuzoltohajo locsolgatott vizet, majd amikor a hajo megerkezett es vegre elkezdett behajozni a csatornaba, akkor volt tuzijatek, zene, hajokurt, meg minden. A kisebb hajok ott lebzseltek a QE2 korul, ami jocskan folejuk tornyosult.
Locsolkodas es tuzijatek

A behajozas utan a partol atballagtam a kikotobe (kozbe beesteledett) es kikotes kozben is megnezhettem a hajot. Erdekes volt latni egy ilyen nagy oceanjarot, amit en vegig kevertem a Queen Mary-vel, azt hittem ez az uj hajo es nem ertettem, hogy miert vonjak ki a frogalombol, mikor nemreg epult. Aztan utanaolvastam es kiderult, hogy nem minden Queen ugyanaz a Queen! :)
Este a kikotoben

Orulok, hogy lathattam egy ilyen hajot eloben is, emlekezetes delutan volt.