2007. október 8., hétfő

Rowlands Gill

A datum a mai nap, a mostani elmenyemet irom meg, a tobbit pedig probalom behozni.

Tegnap ismet Tonyek meghivasara egy helyi vasaron vettem reszt, nagyon jo volt, megint kellemesen ereztem magam veluk, sot Joanna, Tony felesege, meghivott egy vasarnapra, hogy egyek egy igazi angol ebedet. Kicsit faradt voltam a szombattol, nem akartam messzire menni, mivel a reggel nagyresze mar igy is eltelt, ezert valami kozelit szerettem volna megnezni. Raadasul bekoszontott az osz is, ami kedvenc evszakom kozvetlenul a tavasz es a tel elott (a nyarat nem szeretem), es valahogy erdoben akartam setallni. Ezert reggel felcsaptam a GoogleEarth-ot es szetneztem a kornyeken, hatha talalok valami erdofelet, amiben lehet barangolni. Igy akadtam ra Rowlands Gill nevu kis telepulesre.

Rowlands Gill kis banyasvaroska a Derwent folyo eszaki partjan. Gyakorlatilag Geatshead zoldovezeti reszen talalhato, 35 perc busszal az Eldonrol, ugy, hogy a 4. megallo meg a Metro Centre es a 7. mar Rowlands Gill, ami a helyismerettel rendelkezok szamara vilagossa teszi, hogy bizony ez tenyleg kozel van! Regen volt allomas is, de 1953-ban bezartak a szemelyforgalom elott, 62-ben pedig az aruszallitast is megszuntettek. A sineket 1966-ban szedtek fel es 1972-tol a sinek helyen vezet a Derwent Walk turautvonal (mostmar vilagos, hogy a 9 luku viadukton, amin atgyalogoltam, miert volt mellmagassagig ero tomor fal a szelein...). Pub nincs, de van egy Social Club-juk a varos szele fele. Egyebkent is a "varos" gyakorlatilag a foutvonaltol jobbra helyezkedik el (ha a hattal allunk Newcastle-nek), aranyos kis hazak sorabol all.
Kb. mindegyik igy nez ki

Szoval osszepakoltam es bementem az Eldonhoz, utkozbe meg beugrottam a Waterstone-ba (konyvesbolt, vagy inkabb konyvaruhaz, mivel 4 szintes eleg impozans epuletrol van szo) vasarolni egy terkepet a kornyekrol, hogy ne vesszek el az erdobe (masreszt a tajolo terkep nelkul nem sokat er) valamint elidoztem a barcelonai utikalauzok kozott (el szeretnek tolteni ott par napot, mielott megerkeznek Magayrorszagra). Vettem egy uveg Hadrian vizet (helyi asvanyviz, ez es a Highland (skot) a kedvenceim), aminek majdnem a felet meg a megalloban megittam, mert az elotte elfogyasztott Hoi Sin szoszos kacsa kivanta a vizet rendesen (elvegre vizi szarnyasrol van szo, vagy mi?), igy kesobb csak egy korty vizet engedelyeztem magamnak egy-egy kaptato utan, azt is hosszan benntartva, mielott lenyeltem volna, mert igy jobban atnedvesiti a szajat es igy kevesebb folyadek is eleg.

A return jegy csak £3,50 volt, de ugye itt zonas a kozlekedes, csak annyit kell fizetni, amennyit igenybe veszek a szolgaltatasbol. Je, igy is lehet? Igen, lehet, kis esz kell hozza, meg vagy 250 ev nyugodt kapitalizmus. Egyebkent a busz nem Stagecoach jarat volt (amire berletem van) hanem GoNorthEast jarat, ezert kellett jegyet vennem (mint amikor Alnwickba mentunk, mert akkor meg Arriva-val utaztunk).

Megerkezesem utan rogton bevetettem magam az edobe, raterve a Derwent Walk osvenyre. Az ido nagyon kellemes volt, pont ahogy szeretem: felhos eg, enyhen, nagyon finoman szemerkelo eso, 15 fok. Szerencsere itt tobbnyire ilyen az ido, ezert is szeretek itt lenni! A kirandulo osvenyek tisztak es jol jarhatok, nyoma sincs az eldobalt szemetnek, muanyag flakonoknak es epitesi sittnek. A turista jelzesek nem a fakra vannak felfestve hanem kulon kis karok vannak leverve a foldbe, rajtuk a kulonbozo jelzesekkel.
Az erdei osveny

A turautvonal egyebkent foldeken keresztul is vezet, es ami az egeszben az erdekes, hogy a foldeken gazdalkodas folyik (legeltetes). Ki van irva, hogy az ev bizonyos szakaszaban milyen allattal talalkozhatsz, felkernek ra, hogy ne kozelits az hozzajuk, ne etesd oket, es tartsd feken a kutyadat. A kapu zsilipszeru, az allat magatol nem tud rajta atmenni es veletelnul se lehet nyitva hagyni pont a zsilipeles miatt. Erdekes volt eloszor bemenni egy ilyen karamszerusegbe, a tehenek koze, akik bekesen legeltek, a kisse vizes, nehol mocsaras terepen, mig en szepen atballagtam a legelon szaraz labbal, mivel a turistaknak egy kis fabol keszult osveny van lerakva.
A lapos reszen atvezeto osveny

A legelo vegen felkapaszkodtam egy kis oromra, ahol talatam egy XIII. szazadi udvarhazat, jobban mondva annak maradvanyat. A haz (Old Hillinside) helyi kobol epult es 200 evig a Harding csalad birtokolta, majd 1732 ota a Gibside birtok resze. Egyebkent nincs kulonosebben jelezve, egyszeruen a haz bejaratanal elhelyeztek egy tablat egy kis magyarazo szoveggel es kesz. De ez nem tul meglepo, itt kopni se nagyon lehet anelkul, hogy ne egy tobbszaz eves muemleket talaljon el az ember (persze csak elmeletileg, nem vagyok az a kopkodo tipus).
Romos haz a XIII. szazad kornyekerol

Itt megpihentem egy kicsit es betajoltam magam, egyeztetve a latottakat a terkeppel. Mivel nem messze volt egy kisebb korakas, gondoltam idozitovel keszitek magamrol egy kepet. Megmondom oszinten nem szokasom, ha kivancsi vagyok magamra, belenezek egy tukorbe. Jobban szeretem a termeszetet fotozni, mint az embereket, belertve sajat magamat is, de annyira idealis volt a helyszin egy self-portrait keszitesehez, hogy nem birtam ellenallni. Beallitottam a fenykepezot, aztan probaltam merengon elnezni a tavolba, mig vartam az exponalasra es a szemem sarkabol lestem a visszaszamlalast jelzo kis lampa villogasat. Az eredmeny alabb lathato:
Eleg jo kep lett, de valljuk be, errol az arcrol nehez rossz kepet kesziteni! :)

Utam kovetkezo allomasa a Derwent folyo partjara vezetett, ami hatarfolyo Northumberland (ahol elek) es Durham megye kozott. A Tyne folyo mellekfolyoja es a MetroCentre kozelebe omlik bele. Errol jut eszembe, MetroCentre: Az EU legnagyobb es Europa masodik legnagyobb bevasarlokozpontja (az elso Cevahir Mall Isztambulban). Kozel 330 bolt talalhato benne 165000m2-en. Plussz a szokasos IKEA, ASDA, Toys 'R' Us boltok es egy Marriott hotel korulotte.

Vissza a Derwent folyohoz, aminek neve az osi Brythonic/Old Welsh derw szobol szarmazik, ami tolgyet jelent. A patak sekely, tiszta vizu, halat nem lattam benne, csak mohos sziklakat, amin a viz fodrozodva tort meg.
Kaprazatos latvany es kulon jo pont, hogy a vizben nem uszkaltak muanyag flakonok...

A taj egyebkent is olyan volt, hogyha festmenyen latom, akkor egy giccsparade az egesz, de igy eloben derul ki, hogy csak a termeszet kepes ilyen csodat alkotni, ugy, hogy az osszhatas lelegzetelallito es megse giccses. Az ember legszivesebben csak elulne es nezelodne egesz nap. De vegul is erre van a fenykepezogep, hogy az ember elkapva a pillanatot egy memoriakartyara mentse az orokkevalosag momentumat.
Az oszi szinekben pompazo fa, pont ahogy elkepzeltem

Sajnos a kis folyo az utamat allta es mire megleltem a hidat es atmehettem a tulpartra, hogy kozelebbrol is megnezzem az igazi latvanyossagot, a hatalmas Gibside parkot, addigra mar este lett es bar en meg birtam volna a gyaloglas, a parkorseg udvariasan figyelmeztetett, hogy fel otkor johetett be az utolso latogato es igy hat ora fele mar terelik kifele az embereket. Ugyhogy kenytelen vagyok visszajonni kesobb, hogy teli pompajaban is megszemleljem az egeszet ujra.

Es vegul, hogy allitasomat igazoljam arrol, hogy allatok is voltak a mezon, ime ket legeleszo lo 12x optikai zoommal, mivel nem akartam megzavarni oket, bar igy is folyamatosan futtyognom kellett, hogy a barna a legelesze helyett engem nezzen. Lattam meg facant es mokus is illetve az egyik osveny vegen egy madarles volt kialakitva, amibe bebujva ablkakon keresztul lehet szemlelni a nadi eletet.
Legeleszo lovak