2008. július 7., hétfő

Berwick-upon-Tweed

Most vasarnapi turam celallomasanak kivalasztasa soran nem kis reszben esett latban Berwick-upon-Tweed eseteben, hogy legeszakibb angol varoskent mindosszesen 2,5 merfoldre van a skot hatartol. Persze itt is van szokasos English Heritage, bar a var nemhogy romosnak, de romnak se nevezheto, mivel mindossze egy faldarabja arvalkodik csupaszon a palyaudvar kozeleben. Viszont itt allomasozott a King's Own Scottish Borderers Regiment (KOSB) is, szep muzeummal a regi barakkban, amit erdemesnek igerkezett megnezni. Kivetelesen vonattal mentem, mivel a kb. 65 merfoldes tavolsag lekuzdesehez a kis videki utakon a busznak 3 orara, a gyorsvonatnak viszont csak 53 percre volt szuksege. Igaz, a return jegy 19 fontba kerult, de ennyit szantam ra.


Newcastle, Central Station

Most nem kovettem el ugyanazt a hibat, mint mult heten: idoben fekudtem es kelltem, igy reggel kenyelmesen kiertem az allomasra es megvettem a jegyet. Egy skot csaladdal ultem egyutt egy asztal korul, a masodosztaly uti a magyar IC elso osztalyat, kenyelmes szekek, ket ember boven elfer egymas mellett. A skotokat egyebkent iszonyat volt megerteni, folyamatosan kellett koncentralnom, hogy az eros akcentusuk ellenere megertsem, hogy mit mondanak. Neha azert kedvem volna itt mondani az angoloknak, hogy az egyetlen problemam, hogy en beszelek angolul, ti viszont nem. A vonat egy hosszu viadukton keresztul erkezett meg a varosba, ami magasan a Tweed folyo felett ivalt at.
Royal Border Bridge, 659m hosszu, 28 arkad alkottja es 38 meterrel huzodik a folyo felett.

Royal Border Bridge a varfalrol fenykepezve

Az ido kellemes volt, a szokasos 13-15 fok, a lehelletem meg eppen meglatszott, az eso rendszeresen eleredt, de csak nagyon finoman, szitalva, ahogy szeretem. Mivel a legkorabbi vonat reggel 10:10-kor indult, 11-re ertem Berwick-be ezert rogton a muzeumba mentem, ahol ismet elszegyeltem magam, hiszen a tagsagival ingyen bemegyek, az eladok pedig kedvesen kinaljak mindig a hely igenyes, fenykepekkel gazdagon ilusztralt, bemutatoanyagot 2,5-3,5 fontos aron, amit mindig visszautasitok, pedig tenyleg szep anyag es kello alapossaggal mutatja be a hely tortenetet. Viszont mindezt az interneten is elolvashatom, ingyen. Legkozelebb azert veszek egyet.
Berwick Barracks Museum, eletkep a katonak mindennapjaibol

A muzeum erdekes volt, reszletesen bemutatta az angol hadsereget a XVII. szazadtol egeszen napjainkig, egy masik kiallitas a KOSB csatait mutatta be, egy harmadik pedig a hadseregbeli eletet, vegul a negyedik kiallitas magarol a varosrol szolt. Mindegyik igenyesen, a megszokott formaban, babukkal, hanggal, fenykepekkel, ilusztraciokkal es rengeteg kiallitott targgyal. Ennek megfeleloen jo 2,5 orat eltoltottem itt es utanna indultam felfedezni a varost. Igaz is, mielott a muzeumba bementem volna, meg beneztem a kozeli Szentharomsag tempolomba, ami azert erdekes, mert Cromwell idejen epult, igy nem epult templomtorny, szently, oltar, vagy harang. Azota persze igen, de harangtorony meg most sincs, igy a harangok a varoshaza 45 meter magas tornyabol szolnak.
Church of the Holy Trinity, harangtorony nelkul

A templom egyik diszes ablaka

A varos elso lakoi viking telepesek lehettek, kesobb a romai idok utan britonok, angolok, danok mondhattak magukenak e foldet. 1018-ban kerul a skotok kezere a Carham-i csata utan. Hatarmenti varoskent folyamatosan az angol-skot viszalyok kozeppontjaban volt, 1147 es 1482 kozott 13 alkalommal cserelt gazdat. William Wallace (Braveheart) egyik karja itt volt kiallitva 1305 augusztus 5-i kivegzese es felengyelese utan. 1482-ben Richard, Gloucester hercege (a kesobbi III. Richard) elfoglalja a varost es innentol kezdve mar vegig angol kezen marad, habar hivatalosan Anglia sosem annektalta. A varos hovatartozasanak kerdesere tett pontot a ket orszag unioja 1707-ben, kesobb ra is vonatkozott az 1746-os Wales es Berwick torveny (Wales and Berwick Act), amely kimondja, hogy Weles es Berwick Angliahoz tartozik, ugyanazok a torvenyek vonatkoznak rajuk is, kiveve, ha errol kulon maskeppen nem rendelkeznek. Az utobbi evekben szarnyra kapott egy torekves, miszerint a varos keruljon vissza skociahoz, amit a varos lakossaganak 60%-a tamogat. ugy nez ki beloluk nem lesz huseges varos! Vagy pont igen, hiszen kozel 1000 ev utan is vissza akarnak terni a skot gyokerekhez?


Kert angol modra

Ehhez kapcsolodik egy koholt legenda, miszerint a Krimi haboru soran Viktoria, anglia kiralynoje, a kovetkezokeppen jegyezte ellen a haduzenetet: Viktoria, Nagy Britannia, Irorszag, Berwick-upon-Tweed es minden Britt Dominiumok kiralynoje. Az 1856-os parizsi bekeszerzodesbol viszont a varos neve kimaradt igy a monda szerint az Egyesult kiralysag egyik legkisebb varosa (11500 fo) hadban all a vilag egyik legnagyobb orszagaval! A hetvenes evekben a BBC kinyomozta, hogy nemcsak a bekeszerzodesben nem emlitik a varost, hanem a haduzenetben sem, hiszen a tobb, mint 100 evvel korabbrol valo Wales es Barwick torveny mar rendelkezett a varosrol. Ennek ellenere 1966-ban egy orosz delegacio atnyujtott egy formalis bekekotesi nyilatkozatot, amit a varos akkori polgarmestere, Robert Knox tanacsos, el is fogadott. Knox allitolag azt mondta a kuldottsegnek, hogy mondjak meg az orosz embereknek, hogy most mar bekesen alhatnak az agyukban. Hogy a kerdest meg tovabb bonyolitsak, nehanyan megjegyeztek, hogy Knoxnak semmilfele felhatalmazasa nem volt, hogy egy idegen orszag kepviseloit fogadja es veluk barmifele megallapodast alairjon. Koholmanynak viszont eleg jolsikerult! :)

Siralyokkal volt tele a varos, hiaba, kozel a tenger!

A varos a tenger es a folyo talalkozasnal fekszik, ezert a partra is lesetalltam, ahol rengeteg golfpalya van, mivel a viz furdesre alkalmatlan (nem ugy ertem, hogy koszos, hanem nehez olyan embert talalni, aki hajlando csobbani egyet a 4-6 fokos vizben...). Latvanynak viszont szep a sziklas part, van is egy nagy Holiday Park, ahol nagy, 3-4 szobas, oszkomfortos karavanokat lehet berelni vagy vasarolni.
Lakokocsi a Holiday Park-ban

A regi varfal maradvanyai korbeveszik a varos belso reszet, ahol sok "uj" haz is van mivel az 1200as evekik az egyik leggyorsabban fejlodo skot varos volt es az elso varostervezo, Maynard the Fleming, meggyozte a varosi tanacsot, hogy a varos hataranak kijelolesekor hagyjanak helyet a kesobb epulo hazaknak. Ez azonban a kirobbano haboruskodas miatt csak az 1700-as evek kozepetol valosult meg. Addig csupasz zold teruletek voltak a varos korul, ezert hivjak a mai napig is azt a teruletet Greenses-nek.
Berwick Barracks Museum a setallo utta alakitott regi varfalrol fenykepezve

Erdekes elmenyben volt reszem, mikor WC-re mentem. A helyiseg hasznalata 20p, de azt nem az ott levo nonek kellett adni, hanem be kellett dobni egy automataba, ami nyomtatott egy biletat es azt kellett odadni a nonek! Szedulet, ennel mar csak az volt jobb, mikor a bringaert mentunk, de elotte beugrottunk Bethanyert a suliba es a keresztezodesnel volt egy no, aki egy stoptablaval megalitotta forgalmat, hogy a gyerekek atmehessenek (ilyen minden iskolanal van). Pont aznap olvastam egy cikket, hogy nemely autos nem tiszteli ezeket az emebreket pedig csak a munkajukat vegzik. Az ujsag ugy hivatkozott rajuk, hogy "nyalokas emberek". Kerdezem Tonyekat, hogy ez e az, mire mondjak, hogy igen ezek a nyalokasok, mert a kezukben levo, hosszunyelu stoptabla olyan mint egy nyaloka. Mondom ertem, de miert csak egy van, miert nincs az ut mindket oldalan egy-egy. Mire Bethany mondja, hogy ketto van, de a masik sztrajkol. Felnevettunk es Tony megkerdezte, hogy miert sztrajkol, Bethany meg mondta, hogy tobb penzt akar. Mondom es akkor ez a masik miert nem sztrajkol. Erre elmeselte, hogy itt ezek a nenik tobb allast is betoltenek es az aki az uton volt, o a bufes is es neki abbol van eleg penze, a masik viszont csak takaritono, neki kisebb a bere ezert sztrajkol! :)

Ebedre probaltam keresni egy kellemesnek igerkezo ettermet, de nem volt szerencsem, ugyhogy a varos foteren levo vasarban vasaroltam egy adag nemet sult kolbaszt zsomleben, ezt szeretem, mert a kolbasz nem a verszegeny angol fajta, hanem igazi paprikas, valamint helyben sutik grillen, ami szinten nem elhanyagolhato szempont (raadasul nagy is, laktato is). Utana ettem egy Thorntons fagyit eperbol es csokibol. Az eper felejtheto, de a csokira igaz a Thorntons szlogenje: The Art Of The Chocolatier, felseges volt. Amint ezzel vegeztem, a kovetkezo sarkon rogton 3 ettermet is talaltam, de akkorra mar mindegy volt. Majd legkozelebb.

Meg elmentem megnezni a var maradvanyat, de sok nem latszik belole, a vasutallomas epult a helyere es csak egy falmaradvany emlekeztet a regi dicsosegre. utanna viszont egy harangtorony kovetkezett, ami 1577-ben epult a korabbi helyere es ez az utolso peldany az orszagban! Eredetileg meg ket szint volt rajta fabol es az eszak, illatve a tenger felol erkezo ellent figyeltek es harangoztak veszely eseten. Eleg komolyan vettek a feladatot, mert az orszem, aki nem tett eleget kotelessegenek, azt rovid uton kivegeztek.
Ennyi maradt az egykor impozans varbol

Veszjelzo harangtorony

Meg elertem a 17:10-es londoni gyorst es hatra mar otthon is voltam. A vonaton azert elgondolkodtam azon, hogy jo kis utazas ez Edinburgh-bol, hiszen az innen meg egy legalabb fel ora, innen Newcastle 1 ora es onnan London meg 3, vagyis osszesen legalabb 4,5-5 oras vonatuttal kell szamolni. A fulke viszont kenyelmes, ugyhogy lehet, hogy nem is olyan rossz. Meg mindig gondolkodom, hogy egyszer Londonba vonattal megyek le, hogy kozben nezhessem a tajat vegig eszakrol del fele haladva. Kozben megneztem es ha most foglalom, az online foglalasi kedvezmennyel egyutt, akkor csak £11,50, indul 14:05-kor, erkezik 17:30-kor. Azt hiszem ezt le is foglalom hamarosan!
Vegul: A vegtelen tenger